گفتگویی میان دانشجویی از ایران و یکی ازفعالان خودرهاگران

متن زیر حاصل پرسش و پاسخ نوشتاری میان یک دانشجو از ایران و یکی از فعالان سازمان خودرهاگران است. متن از این جهت جالب است که دربرگیرنده موضوعات و پرسش هایی است که امروز برای بسیاری از کنشگران جنبش مطرح است.

این متن برای انتشار مورد ویرایش نوشتاری بسیار اندک قرار گرفته و محتوای آن دست نخورده باقی مانده است. برخی قسمت های فرعی و حاشیه ای حذف شده است.

توجه فرمایید که آن چه در این نوشته از جانب فردی که به نام خودرهاگران گفتگو می کند به طور لزوم بیانگر نظرات رسمی سازمان خودرهاگران در باره ی موضوعات مختلف نیست. هدف از انتشار این متن تنها روشنگری است.

دفتر تولید سازمان خودرهاگران

28 تیر 1389

*************************************************************************

12:59am Omid

سلام

12:59am Khodrahagarn

درود بر شما

12:59am Omid

یک سوال داشتم؟

12:59am Khodrahagarn

بفرمایید

1:00am Omid

راجع به تشكيلات شما ميخواستم بدونم. شما حزب تشكيل داديد؟

1:00am Khodrahagarn

سازمان خودرهاگران به عنوان یک تشکل فرهنگی-سیاسی است.

1:01am Omid

چرا مشخصا” به عنوان حزب چپ گرا فعاليت نميكنيد؟

1:01am Khodrahagarn

زیرا این عناوین در طول سالها استفاده ی نامناسب، معنای واقعی خود را از دست داده است.

1:06am Omid

…ميخواستم موضع مشخص شما رو راجع به حكمت بدونم.

1:07am Khodrahagarn

ما برخی از کارهای نظری او را خوب و مفید می دانیم، لیکن بعد از مرگ وی، حزب دچار تشتت شد و این حکایت از نقش بیش از حد مهم وی در حفظ انسجام حزب داشت. ما بیشتر بر غیر فردی کردن تشکیلات باور داریم.

1:08am Omid

دقيقا”

1:08am Khodrahagarn

و این که هر فرد در تشکیلات مهم است نه یک فرد. برای همین فرایندی را پیشنهاد می کنیم که در آن، هر انسانی مسولیت هدایت خویش را باید برعهده گیرد و دنبال رهبر و نظریه پرداز نباشد تا راه را تشخیص دهد.

1:09amOmid

يعني نقش حزب رو در سازماندهي نديد ميگيريد؟

1:09am Khodrahagarn

خیر

اما به جای حزب سالاری، انسان مداری را مطرح می کنیم. ارزش کار جمعی باید در رهایی انسان باشد، نه در اسیر کردن او. حزب باید ابزار شکوفایی انسان باشد، نه انسان ابزار رشد حزب.

1:11am Omid

خوب فرديت تشتت به بار مياره

1:11am Khodrahagarn

بله

1:12am Omid

دليل اينكه بعد حكمت حزب چند تكه شد هم همين بود

1:12am Khodrahagarn

بله. فردیت ها وقتی فرهیخته نباشند، دردسر درست می کنند. اما زمانی که یک مبنای مشترک یافتند، تفاهم ارزش می شود نه اختلاف.

1:13am Omid

خوب متاسفانه در ايران همچين چيزي نميبينيم

1:13amKhodrahagarn

این مبنای مشترک نیز نه حزب است نه طبقه و نه ایدئولوژی، با این ها نمی توان افراد را به طور سالم گردهم آورد.

1:14am Omid

و ايني هم كه بعد حكمت جنبش چپ به بيراهه رفت كاملا” واضحه.

1:14am Khodrahagarn

بله. ببینید! وقتی شما افراد را از فکر کردن معاف می کنید، تا یکی فکر کند. با این ها نمی توان افراد را به طور سالم گردهم آورد. جوهره ی انسان را که اندیشه ورزی است از او گرفته اید، یعنی عنصر اساسی پویایی فردی و تشکیلاتی را

1:15am Omid

وقتي انسان صدها دغدغه داره انديشيدن در اولويت قرار نميگيره

1:15am Khodrahagarn

بله

1:15am Omid

اينكه قشر كارگر قدرت انديشيدن نداره، چون در صدها مشكل اقتصادي و معيشتي غرقه.

1:16am Khodrahagarn

اما دغدغه ها از نیاندیشیدن می آید. این تصور سنتی چپ است که فکر می کند اول باید شکم کارگر را پر کند تا بعد او بیاندیشد. این فهم مکانیکی مارکس است. فهم دیالکتیکی چیز دیگری می گوید، انسانی که می اندیشد خود را رها می کند

1:17am Omid

در عمل ولي شاهد همچين چيزي نيستيم.  اينكه اكثر انديشمندان جهان از قشر مرفه بودند.

1:18am Khodrahagarn

در یک جهان نابرابر این گونه است. اما منظور این است که ما برای شکستن این دور باطل باید هر کسی را لایق اندیشیدن بدانیم و این که گام نخست رهایی این است.  در غیر این صورت در اشتباه تاریخی چپ سنتی می مانیم.

1:19am Omid

دوست عزيز

مفاهيمي كه شما بيان ميكني بسيار زيبا و قابل تامله.

1:20amKhodrahagarn

چپ ما باور ندارد که کارگر هم می تواند فکر کند و راه باز کند. خیال می کند یک حزب باید بیاید به جای او فکر کند.

1:20am Omid

من ميخوام تاكتيک مبارزاتي شما رو براي وجه سلبي انقلاب بدونم.

1:20am Khodrahagarn

ما به یک حرکت چند مرحله ای باور داریم .

1:21am Khodrahagarn

گسترش خود آگاهی

گسترش خودسازماندهی

قیام رهایبخش

و سپس خودگردانی جامعه

وچه سلبی حرکت ما در دو جا بروز می کند: یک) پایین کشیدن حاکمیت استیدادی کنونی  دوم ) ممانعت از بازتولید یک استبداد جدید

1:22am Omid

موافقم با اهدافتون ولي..

در مورد خودآگاهي به شدت اختلاف وجود داره

1:23am Khodrahagarn

چطور ؟

1:23am Omid

عده اي معتقدند خودآگاهي تنها با به زير كشيدن حاكميت ميسر خواهد شد.

1:23am Khodrahagarn

می فهمم.

1:24am Omid

عده اي ديگر امثال آقاي محيط هم آگاهي جمعي رو در خلال همين حاكميت هم عملي ميدونن!

1:24am Khodrahagarn

تغییر رژیم توسط توده های ناخودآگاه به جایی ره نمی برد. ما به شکل گیری خودآگاهی به عنوان یک پیش شرط برای حرکتی بنیادین نگاه می کنیم. این خودآگاهی نیز در ترکیب کار آگاه سازی نظری و سازماندهی عملی شکل می گیرد، نه به تنهایی و نه یکی بعد از دیگری.

1:25am Omid

پس بنا به شرايط عيني موجود، چپ ها شانسي براي گرفتن قدرت نخواهند داشت چون.. اكثر مديا و وسايل آگاهي بخشي در اختيار ليبرال هاست!

1:26am Khodrahagarn

یکی این، و دیگر این که آنها نقش چندانی در سازماندهی اجتماعی ندارند. به دلیل نبود پراتیک سازماندهی واقعیت های جامعه شناختی کنونی را نمی شناسند و پیشنهاداتشان کاربردی نیست. نیاز به گونه ی متفاوتی از کار است. در نو ع تازه ای از کار باید داده هایی را منتقل کرد که  یک تحول ساختاری در فرد را باعث شود. یعنی هر فردی را تبدیل به انسانی که قادر به تشخیص است بکنیم. وقتی بتواند تشخیص دهد ضرورت کنش را می بیند و بعد می ماند سازماندهی.

1:29am Omid

يه چيزي بگم؟

1:29am Khodrahagarn

بفرمایید

1:30am Omid

ولي كنش هر فرد تابع شرايط اجتماعي محيطش هست. تا زماني كه محيطي آزاد فراهم نشه چطور آزاد انديشي بين انسانها دروني ميشه؟!” نقد مهمي كه از سوي چپ ها به روانشناسي سرمايه داري مطرح ميشه هم همينه! چون راه حل مطرح ميشه بدون اينكه شرايط رسيدن به اين راه حل در نظر گرفته شه!

1:32am Khodrahagarn

بله. توضیح می دهم.

1:32am Omid

بفرماييد

1:32am Khodrahagarn

در مقابل روانشناسی ذهنی گرای سرمایه داری،  برخورد جامعه شناختی مکانیکی نیز خطاست. هر دو راه به ناکجا آباد می برند. روش تحیل درست شاید این باشد که به روابط متقابل این دو پی ببریم، به ارجحیت متغیر یکی بر دیگری. یعنی برتری مادیت بر معنویت و برتری معنویت بر مادیت به صورت پویا و در حال تحول. چیزی که واقعیت انسان را می نمایاند.

نگاه کنید به فقیر ی که خمس می دهد یا به ثروتمندی که خدا را قبول ندارد. ما اگر انسان را موجودی متغیر و در حال شدن ببیینیم  هر گز او را در قالبی ثابت قفل نمی کنیم. نگاه کنید به اسانلو که چگونه درکی بهتر از دکتراهای جامعه شناسی دارد

1:36am Omid

بله

1:36am Khodrahagarn

بنابراین اگر به این دیالکتیک همیشگی ذهنیت فرد و عینیت جامعه توجه کنیم در می یابیم که بی نهایت حالت های جدیدی بروز می کند که نمی تواند به حد گفته ” انسان تابع شرایط اجتماعی اش است”  تقلیل یابد.

1:38am Omid

بله

1:38am Khodrahagarn

به عبارت دیگر ما به عنوان یک تشکل انسان مدار به توانایی او برای تغییر شرایط عینی با اتکاء به ذهنیت وی باور داریم. اما نه هر نوع ذهنیتی، بلکه ذهنیتی تحلیلگرا، دارای قدرت تشخیص و سعادت طلب. در بنیاد اندیشه ی ما این است که انسانی که به اهمیت آزادی برای حفط انسانیت خویش پی ببرد  دیگر آرام نخواهد نشست.

1:40am Omid

بسيار عالي

1:40am Khodrahagarn

انسانی که ضرورت عدالت اجتماعی را برای حفظ کرامت خود درک کند دیگر زیر باز استثمار نخواهد رفت. اگر این مهم را به حزب و طبقه واگذار کنیم  به انسان و مقامش بی اعتنایی کرده ایم و به این خاطر است که چپ نتوانسته میلیونها تشنه ی آزادی و عدالت را سیراب کند .

1:42am Omid

آيا به فكر گرفتن قدرت سياسي در آينده ايران هستيد؟

1:42am Khodrahagarn

ما این گونه موضوع را نمی بینیم. ما به تقویت قدرت اجتماعی باور داریم در مقابل قدرت سیاسی حاکم  و تلاشمان این است که هر چه بیشتر قدرت سیاسی را به قدرت اجتماعی تبدیل کنیم. سهمی از قدرت سیاسی اگر بگیریم برای این تبدیل است نه برای نگه داشتن آن. قدرت را باید به صاحبانش برگرداند

1:44am Omid

بسيار خوب. ايده مطرح شده شما رو بين دوستان مطرح ميكنم. دوست دارم تفكرتونو بين جنبش دانشجويي مطرح كنم.

1:47am Khodrahagarn

درود بر شما

بسیار خوشحال شدم … که بچه های کنجکاوی مثل شما با دقت کنکاش می کنند.

1:50am Omid

در ضعف احزاب چپ… جوونها به دنبال ايده اي جديد ميگردن

1:50am Khodrahagarn

بله ….

اگر شما نیز با ما همفکری کنید در نهایت با خرد جمعی راهی خواهیم یافت

1:51am Omid

ولي با تمام دوستان در مورد شما صحبت ميكنم

1:52am Khodrahagarn

سپاس از شما

هدف ما ترویج اندیشه ورزی است نه اشاعه ی اندیشه

1:53am Omid

درسته

1:53am Khodrahagarn

پیروز باشید عزیز

1:53am Omid

همچنين…

….